Een paar Verandergesprekken met een hoogbegaafde dame
Wat een mooie vraag kreeg ik via mijn netwerk.
De dochter van een vriendin loopt vast in haar gevoelens en gedachten. Zit niet lekker in haar vel. Ooit getest op hoogbegaafdheids-kenmerken en inderdaad, "superslim" zoals ze zelf aangeeft. Zo slim dat het op de universiteit en hbo niet lukt. Leren leren is haar nooit bijgebracht. Alles ging vanzelf. Op het werk geven collega's adviezen over eenvoudige standaard werkzaamheden. Waarom? Ze maakt fouten bij standaard werk. Ze wil nadenken over complexe zaken. Ze denkt zoveel en zo snel, associeert en bedenkt scenario's voor oplossingen in een hoog tempo.
Haar gevoel? "Wat is dat", zegt ze. Situaties die ze niet begrijpt komen wel heel heftig binnen en moeten rationeel worden aangepakt en opgelost. Relaties met mensen zijn ingewikkeld. Een oefening om gevoelens, te benoemen, fysiek te ervaren en te waarderen op een schaal van 1-10 geven wat handvatten op weg naar (h)erkenning.
Na het eerste gesprek durft ze haar geheimen, angsten en gedachten voor het eerst te delen met haar familie. Wat zou mijn vader er van vinden? Wordt hij boos om wat ik deel? Een prille relatie wordt beëindigd op basis van de verbinding tussen gedachten, feiten en gevoelens. Wat doe je met de vermoedens dat iemand 'vreemd' gaat? Alleen denken en je rot voelen? Of in gesprek en aangeven wat het met je doet. Je grenzen aangeven.
Ze krijgt nog meer oefeningen om te leren herkennen dat gedachten over situaties en de gevoelens die daarbij ontstaan, de richting van het gedrag bepalen. De zogenaamde RET, helpt om situaties te oefenen, te bespreken, te ervaren, gedachten en gevoelens te checken en uit te dagen. Gedrag, dat wat je doet, verandert van richting!
Tijdens het tweede gesprek wordt geoefend in in de communicatie met een collega. Word je geïrriteerd van een collega die jou iets gaat uitleggen wat je al lang weet? Jij bent toch veel slimmer? Hoe durft hij jou iets te willen uitleggen. Check je gedachten en het gevoel dat je hebt. Ben je boos, geïrriteerd, teleurgesteld? Vragen stellen aan de collega helpt inzicht te krijgen in je eigen gevoel! Kloppen je gedachten? Ze leert kijken naar de ander. Prachtig hoe snel ze reflecteert op eigen gedrag, gedachten en gevoel.
Tijdens het derde gesprek, concluderen we dat haar leercurve volop in ontwikkeling is. Ze voelt zich veel opgeruimder, kan haar "hoofd" wat meer tot rust brengen door gedachten direct te checken. Daardoor worden gedachten niet zo zwaar en blijkt dat gevoelens ook heel prettig kunnen zijn om direct te verbinden aan gedachten. Gedachten en gevoelens zijn ook van invloed op je fysieke situatie.
Door goed te kijken naar een ander leer je verbale en non verbale signalen te herkennen. We spreken af dat ze me kan bellen als er in de toekomst weer een keer situaties ontstaan waarover ze wil sparren. Ik vermoed dat dat wel even gaat duren .....